חפירות על הבר - ליל המדענים באווירה משוחררת

הרצאות קצרות בנושא משחקים בחסות המכון לארכיאולוגיה ע"ש סוניה ומרקו נדלר

בהנחיית מר אלון ארד

 

22 בספטמבר 2016, 18:00 - 20:00 
בר החוג הצפוני 
ללא תשלום
חפירות על הבר

בואו לבלות אחר צהרים קליל וכייפי בבר האוניברסיטה "החוג הצפוני", ולגלות שמשחקים פוליטיים היו פה הרבה לפנינו...

בחסות המכון לארכיאולוגיה ע"ש סוניה ומרקו נדלר, החוג לארכאולוגיה ע"ש אלקוב.

(מתאים לגילאים 18 ומעלה)

אנשים רציניים משחקים במשחקים רציניים!

בסדרה של שלוש הרצאות אתם מוזמנים לשמוע, על כוס בירה או יין, אודות המשחקים הפוליטיים האכזריים שהתרחשו בארץ בעת העתיקה ועל המקום של הרחוב כזירת משחק עתיקה במיוחד.

לא סתם אומרים שהיו פה שמח לפני שנולדתי...

 

בתכנית:

 

משחקים דיפלומטיים בשכונה הלבנטינית

ד"ר יובל גדות, החוג לארכיאולוגיה ותרבויות המזרח הקדום ע"ש יעקב מ. אלקוב, הפקולטה למדעי הרוח ע"ש לסטר וסאלי אנטין

ממהלך המאה ה-19 לספירה התגלה במצרים, במקום הנקרא אל-עמרנה, ארכיון מכתבים כתובים באכדית על-גבי לוחות טין שנשלחו למלכי מצריים ממרחבי המזרח הקדום. פיענוח המכתבים הראה שהם מהווים חלק מתכתובת בין מלכים שונים לבין מלך מצרים ששלטה אז על כל הלבנט (ארץ-ישראל, לבנון וחלק מסוריה). תוכן המכתבים, שנשלחו ממלכי כנען (שהיו ווסאלים של המלך המצרי) כולל בעיקר תחינות לעזרה ותלונות הדדיות על מעשי המלכים השכנים. קריאה של המכתבים מאפשרת לראשונה בתולדות הארץ לשחזר את מרכזי כוח ואת יחסי הגומלין בין המרכזים הללו. מכתב אחר מכתב אפשר לעקוב אחר הנסיונות המפותלים של המלכים המקומיים להצדיק את התנהגותם ומעשיהם בפני השליט הכל יכול ובאותה הזדמנות לזרוק רפש על המלכים השכנים בהם הם התחרו בכדי להשיג עוד שליטה. בהרצאה נקרא את המכתבים, נעקוב אחר כמה פרשות וננסה לגבש ביחד כיצד היה על המלך המצרי להגיב ולפעול.

 

משחק מושחת: בין גרפיטי, מלך בבל ופייסבוק

הלנה רוט, סטודנטית לתואר שני בחוג לארכיאולוגיה ותרבויות המזרח הקדום ע"ש יעקב מ. אלקוב, הפקולטה למדעי הרוח ע"ש לסטר וסאלי אנטין

כיום, והחל מן המחצית השניה של המאה ה-20, הגרפיטי ואמנות הרחוב היוו את אחד מתחומי האמנות בפופלריים ביותר, על אף היותם עבירה על החוק ולמרות הגדרתם כונדליזם. עם זאת, השחתת רכוש זר לצורך ביטוי עצמי אינה המצאת המאה ה-20 ואינה נחלת האספסוף בלבד. לכל אורכה של ההיסטוריה הגרפיטי שימש כלי במשחקים החברתיים שהתקיימו בתוך הקהילות עצמן, ומהווה אחד מתחומי המחקר הבודדים אשר עשויים ללמד על חיי האדם הפשוט בעת העתיקה, על עולמו הפנימי ועל ההגדרה העצמית שלו. מאבקי טריטוריה, שיימינג, וסגידה בלתי נלאית לחתולים, כולם אלמנטים שנתבעו על הקירות הממשיים של העת העתיקה, ואף מתקיימים כיום, על הקירות שבמרחב הוירטואלי. בימינו אנו, בעידן בו האינבידואל מקודש, והזהות האמיתית מומרת בזהות וירטואלית, תחומי הגרפיטי ואמנות הרחוב מפתארים באנונימיות של יוצריו, שכן "תן לאדם מסיכה והוא יגיד לך את האמת" (אוסקר וויילד). מכייון שהמדיום של ההשחתה נשאר קבוע, אך המוטיבציה של המשחית משתנה ממקום למקום ולאורך התקופות, ניתן להשתמש בגרפיטי כבנייר לקמוס לתופעות חברתיות שונות ולתרבויות שוליים בעת העתיקה, כמו גם היום.

 

משחקי הכס בממלכות ישראל ויהודה

ד"ר עומר סרגי, החוג לארכיאולוגיה ותרבויות המזרח הקדום ע"ש יעקב מ. אלקוב, הפקולטה למדעי הרוח ע"ש לסטר וסאלי אנטין

שושלות מלוכה, בני אצילים ומאבקי כוח אינם רק מהמאפיינים של סדרת הטלוויזיה הפופולרית, אלא הם מאפיינים באופן כללי את התרבות השלטונית בעולם הקדום. 
ממלכות ישראל ויהודה, שהתפתחו בארץ ישראל בראשית האלף הראשון לפני הספירה, ושתולדותיהן מסופרים בספר מלכים, מהוות דוגמא נפלאה למשחקי הכס בעולם הקדום. 
ההרצאה תספר על קורותיו של בית דוד בראשית דרכו, ותתמקד באחד האירועים היותר מסתוריים בתולדותיו: האופן בו עלתה לשלטון בירושלים עתליה, שהיתה בכלל נסיכה מבית מלוכה אחר, בית עומרי, ולאחר שש שנים על כס דוד היא הוצאה להורג ובמקומה הומלך מלך-ילד שהיה רק בן שבע. כיצד זה עלתה אישה, אפילו זרה, לשלטון בירושלים? האם יתכן כי היא אכן רצחה את כל בני דוד כפי שמסופר בתנ"ך? ואם כן – מה עלה בגורלו של בית דוד לאחר שלטונה? כל אלה ועוד, בהרצאה על משחקי הכס בישראל וביהודה.     

 

נתראה על הבר!

רוצים לדעת יותר? בקרו באתר החוג: https://archaeo.tau.ac.il/ 

לעמוד "החוג הצפוני": https://www.facebook.com/Hahoog-Hatzfoni-1428524944085299/ 

רוצה לדעת לפני כולם על אירועים נוספים באוניברסיטה?

To prevent automated spam submissions leave this field empty.
אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>